هوشمندی کسب و کار

هوشمندی کسب و کار چیست؟

1-  در مدت باقیمانده سال 1400 و  سال آینده شرایط اقتصاد ایران به گونه ای بوده است که شرکت­ ها قادر نیستند با استفاده از متدهای متعارف حجم عملیات خود را برنامه­ ریزی و هدف­ گذاری نمایند. چرا که سطح عملیات شرکت­ ها به سبب غیر قابل پیش­بینی بودن محیط کسب و کار غیر قابل پیش­بینی است و برنامه­ های شرکت با عدم تحقق مواجه خواهد شد.

2- در این شرایط به سرمایه­ گذاران و شرکت ­ها توصیه می­ شود به ابزارهای هوشمندی مجهز شوند. یک سرمایه­ گذار یا مدیر کسب و کار هوشمند همانند یک خلبان که بر پایه آگاهی از محیط و تجارب خود کار می­کند نیاز به داشبوردهایی دارد که وی را از تغییرات محیط اطراف خود مطلع سازد. محیط اطراف یک کسب و کار شامل محیط داخلی، محیط رقابتی، محیط اقتصاد ملی و محیط اقتصاد جهانی است. یک کسب و کار به صورت متعارف تحت تأثیر محیط ­های فوق قرار می­ گیرد. این سرمایه­ گذاران هوشمند هستند که با ایجاد داشبورد مناسب سرمایه­ گذاری و کسب و کار خود را هوشندانه مدیریت می­ نمایند. بدون داشتن داشبورد سرمایه­ گذاری‏ ها کور و غیر هوشمندانه است. همچنین بازدهی سرمایه گذاری و کسب و کار تحت تأثیر شانس و اقبال قرار دارد.

3- ویژگی­ های داشبورد سرمایه ­گذار هوشمند:

داشبورد سرمایه­ گذار هوشمند بایستی دقیق و به هنگام باشد و با فعالیت سرمایه ­گذار تناسب داشته باشد و تا حد ممکن هزینه­ ی زیادی نیز به وی تحمیل نکند.

متغیرهای عمومی یک داشبورد هوشمند شامل موارد زیر است:

* قیمت جهانی مواد اولیه و محصولات مرتبط با موضوع سرمایه­ گذاری و کسب و کار

* آمار ماهانه تورم خرده فروشی و عمده فروشی

* قیمت آهن آلات

* قیمت مواد و مصالح اساسی

* قیمت مسکن

* شاخص بورس

* حجم پول و پایه پولی

* آمار پرداخت و دریافت ­های ارزی کشور

* میزان صادرات نفت

* قیمت جهانی نفت و طلا

* شاخص دلار آمریکا

* شاخص بورس و تغییرات نرخ بهره در جهان

4- در شرایط فعلی شش ماهه 1400 و1401 سرمایه­ گذاران بایستی همانند عقاب مدام دنبال شکار فرصت­ ها باشند. برای شکار فرصت­ ها ابزاهای هوشندی توصیه می‏شود.

در این شرایط شرکت­ها بدون اینکه از قبل، سیاست از پیش تعیین شده­ ای داشته باشند با تغییر در محیط کسب و کار بایستی به سرعت وارد عمل شوند و با شرایط جدید محیطی سیاست خود را تعریف کنند. با این روش بیشرین استفاده از محیط می ‏شود و فرصت­ ها شکاری می ‏شوند. بنابراین شرکت ­ها کمتر وقت خود را صرف برنامه ر‏یزی کنند و بیشتر به دنبال شکار فرصت ها باشند.

5- ویژگی های کسب و کار عقاب

اول: عقاب با هدف و برنامه از لانه اش به سمت شکار پرواز نمی­ کند. او بیرون می ‏رود که شکار کند و شکار برایش فقط یک فرصت است و از قبل نمی ‏تواند در خصوص آن برنامه ریزی کند (پس برای شکار فرصت ‏ها نیاز به برنامه‏ ریزی نیست.)

دوم: عقاب برای شکار فرصت ها در ارتفاع بالا پرواز می کند و هرچه در ارتفاع بالاتری باشد بهتر می تواند فرصت ها را شکار نماید و محیط بزرگ‏ تری را پیش روی خود دارد. پس شکار فرصت ها نیاز به تسلط و آگاهی دارد.

سوم: شکار فرصت ها نیاز به ابزار مناسب دارد. عقاب برای شکار فرصت ها از قدرت بالای چشم هایش بهره می برد. قدرت دید عقاب باعث می شود  شکار را بهتر شناسایی کند.

چهارم:  برای شکار فرصت ها بایستی به سرعت وارد عمل شد. عقاب به محض دیدن فرصت وارد عمل می شود. به طور معمول برنامه ریزی یعنی تصمیم گیری امروز و اجرا در آینده. این روش برای شکار فرصت ها به کار نمی ­آید.

پنجم: در هر زمان فرصت ها نو و تکرار نشدنی هستند. برای عقاب هر شکار جدید و تکرار نشدنی است. عقاب برای رسیدن به تجربه شکار نمی کند.  در حالی که کسب و کار ها فکر می کنند آینده در امتداد گذشته است. مدام در حال بررسی روند های گذشته محیط پیرامون و خودشان هستد.

این محتوا را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست