مطالعات امکان سنجی طرح – گزارش ارزیابی طرح سرمایه گذاری- تهیه طرح توجیهی و مدیریت و کنترل پروژه

ارزیابی طرح (Project Appraisal) و یا ارزیابی طرح سرمایه گذاری (Appraisal of Investment Project)، شاخه ای از علم اقتصاد است که با بهره گیری از اصول علم اقتصاد، معیارهای مالی و اقتصادی و استفاده از تکنیک های اقتصاد مهندسی، تخصیص بهینه و کارای  منابع مالی را مد نظر دارد.

در اصطلاح، «مطالعات ارزیابی طرح ها» به مجموعه مطالعات مدونی اشاره دارد که به طور معمول  پیش از سرمایه گذاری انجام شده و در فرآیند تصمیم گیری در خصوص تخصیص منابع (به خصوص منابع مالی) به کار می آید. این مطالعات می تواند منجر به تخصیص بهینه منابع مالی بین پروژهای مختلف ‏گردد. مطالعات ارزیابی طرح ها در سطوح مختلف و با جزئیات متفاوتی در طول چرخه حیات پروژه ها انجام و بازنگری می­ شود.با اطلاع از زمان مناسب برای ارزیابی طرح های سرمایه گذاری، می­توان انواع مطالعات ارزیابی و گزارشات استخراجی از آن ها را به شرح زیر طبقه بندی نمود.

  • مطالعات فرصت سنجی (OS)،
  • مطالعات پیش امکان سنجی (PFS)،
  • مطالعات امکان سنجی (FS)،
  • طرح تجاری / طرح کسب و کار (BP)،
  • گزارش افزایش سرمایه،
  • گزارش مدیریت پروژه و گزارش نظارت بر تسهیلات بانکی،
  • امیدنامه و طرح تجاری ورود به بورس اوراق بهادار،

یک طرح امکان سنجی / گزارش توجیهی در فرمت متعارف در چهار سرفصل کلی شامل سابقه متقاضی، مطالعات و تحقیقات بازار، مطالعات فنی و مهندسی (تکنولوژی) و مطالعات مالی و اقتصادی تهیه و تدوین می گردد. در شرکت «حامین صنعت» گزارش طرح توجیهی متقاضی در کلیه طرح‏ های ایجادی، توسعه ‏ای، جایگزینی و غیره، مطابق با فرمت‏ های متعارف بانکی و بر اساس استاندارد یونیدو (UNIDO)  با استفاده از نرم افزار کامفار (COMFAR) در شاخه ‏های مختلفی نظیر صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، فولاد و سایر فلزات غیرآهنی، خودروسازی، آب و فاضلاب، سد، پل و راه سازی، صنایع نساجی، صنایع گردشگری، صنایع غذایی و تبدیلی، انرژی‏ های نو و تجدیدپذیر، صنایع شیمیایی و داروسازی، صنایع استخراج و فرآوری مواد معدنی و دیگر خدمات و محصولات شرکت‏ های دانش بنیان و فناور و سایر صنایع با فناوری‏ های نوین و غیرنوین تهیه می شود.

شرکت «حامین صنعت» تاکنون بیش از 200 پروژه مطالعات امکان سنجی / تهیه طرح توجیهی را در کارنامه خود دارد. برخی از مهم ترین پروژه های امکان سنجی شرکت در ادامه آمده است.

لیست مهمترین پروژه های انجام شده

راهنمای سفارش طرح توجیهی

فهرست